Evaluering av pilot for utprøving av digital triageringsløsning på fire fastlegekontor
På oppdrag fra Helsedirektoratet har Menon Economics og Medlytic evaluert en utprøving med digital triageringsløsning på fire utvalgte fastlegekontor. Forsøket går ut på at pasienter bes fylle ut et digitalt skjema med spørsmål om egen helsetilstand i forbindelse med timebestilling til fastlegen. Skjemaene brukes av legen for å lese om pasientens aktuelle sykehistorie før konsultasjon, eller av helsepersonell ved legekontoret for å vurdere hastegrad og oppsett av riktig type konsultasjon til pasienten.
Evalueringen viser at digital triagering har stort gevinstpotensial for legekontorene. Gevinstpotensialet er særlig knyttet til kvalitetsforbedringer gjennom at legen får et bedre informasjonsgrunnlag i forkant av konsultasjon, og tidsbesparelser i forbindelse med dokumentasjon og journalføring. Det er også en opplevelse av at pasienter som fyller ut skjema er bedre forberedt og har bedre forståelse av egen helsesituasjon. For helsesekretærene har det vært en opplevelse av merarbeid. Bedre teknisk utforming og bedre integrasjon med journalsystemer pekes på som sentrale forbedringspunkter for løsningen.
Year: 2022
Author(s): Erland Skogli, Ole Magnus Stokke, Christina Lønstad, Caroline Vinter, Ida Susanna Fattah, Robert Grinde