skip to Main Content

Insentiver for kommersialisering av forskning

Insentiver for kommersialisering av forskning

Denne rapporten ser nærmere på hvordan vitenskapelig ansatte og studenter ved universiteter og høyskoler i Norge motiveres for å kommersialisere sin forskning. Hensikten er å forstå insentivstrukturene for kommersialisering i Universitets- og høyskolesektoren (UoH) bedre, samt å foreslå hvordan disse kan endres for bedre å legge til rette for forskningsbasert verdiskaping med utspring fra universiteter og høyskoler. Rapporten inneholder 7 forslag til forbedring av dagens politikk på område. De hviler på en videreføring av dagens lovverk som definerer eierskap til intellektuelle rettigheter som er utviklet ved universitetene.

Language: Norwegian
Year: 2018
Author(s): Leo A. Grünfeld, Marcus Gjems Theie, Hans Hvide, Olav Spilling, Siri Borlaug

Contact Us

MENON ECONOMICS


Phone: +47 909 90 102
E-mail: post@menon.no
Address: Sørkedalsveien 10 B, 0369 Oslo