skip to Main Content

Samfunnsøkonomiske konsekvenser av store handelsetableringer

Samfunnsøkonomiske konsekvenser av store handelsetableringer

Menon har på oppdrag fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet ved Planavdelingen kartlagt og analysert samfunnsøkonomiske konsekvenser av «store handelsetableringer», inkludert kjøpesentre, varehus og større samlokaliseringer av detaljhandel. Departementet ønsket en faktabasert diskusjon og politikkutvikling knyttet til forholdet mellom sentrumshandel og kjøpesentre, som ofte er lokalisert utenfor sentrum.

Menons analyser viste blant annet at store handelsetableringer ikke nødvendigvis fortrenger lokal handel, tvert imot: Ofte skapes det totalt sett flere arbeidsplasser lokalt og regionalt gjennom slike etableringer. Dette kan skyldes at lokale konsumenter velger å benytte mer av sin disponible inntekt på å handle, men det kan selvsagt også skyldes at det «stjeles» omsetning fra naboregioner. Studien er så vidt vi har brakt på det rene unik i både norsk og skandinavisk sammenheng.

Språk: Norwegian
År: 2014
Forfatter: Erland Skogli, Jens Fredrik Skogstrøm, Peter Aalen, Endre Kildal Iversen, Rasmus Bøgh Holmen

Kontakt oss

MENON ECONOMICS


Telefon: +47 909 90 102
E-post: post@menon.no
Adresse: Sørkedalsveien 10 B, 0369 Oslo