Effektanalyse av X Games i Oslo 2016
Menon Economics AS har på oppdrag for SAHR Productions gjennomført en vurdering av X Games Oslo 2016. X Games er et internasjonalt actionsports-arrangement eid av amerikanske ESPN. Det har blitt avholdt hvert halvår siden 1995. I år var Oslo for første gang vertskap for X Games i regi av produksjonsselskapet SAHR, TV2 og ESPN. Det var første gang et kommersielt tv-selskap har vært arrangør for et stort internasjonalt sportsarrangement i Norge.
Menon har gjennomført en rekke spørreundersøkelser og dataanalyser i forbindelse med arrangementet. X Games fikk svært gode tilbakemeldinger fra både utøvere og publikum, har gitt bred eksponering av Oslo mot unge mennesker, og arrangementet gikk i pluss. 8,5 millioner kroner fra billett- og annonseinntekter overføres direkte til neste års arrangement.
År: 2016
Forfatter: Endre Kildal Iversen, Tori Haukland Løge, Leo A. Grünfeld