Samfunnsnytten av Redningsselskapets virksomhet
Vi anslår den totale samfunnsnytten av Redningsselskapets virksomhet til 2 milliarder kroner i året. Av dette knytter 1 ,071 milliarder kroner seg til direkte livredning av 30 personer. Videre knytter 349 millioner kroner seg til direkte og indirekte til berging av båter, mens 134 millioner kroner knytter seg til miljøbesparelser.
Redningsselskapet skaper også verdier for samfunnet utover disse anslagene, herunder forebygging av emosjonelle påkjenninger og kostbare redningsaksjoner, opplevelse av trygghet på sjøen, redning av løsøre, forsikring av båtfolket, forebygging av behov for skipsheving, holdningsskapende arbeid, opplæring og bidrag til sysselsetting og skatteinngang.
Omfanget av den indirekte redningsaktiviteten er betydelig, men den nøyaktige størrelsen er beheftet med usikkerhet. Vi har derfor lagt en konservativ beregningsmetodikk til grunn for våre beregninger på dette punktet for å unngå overestimering. Våre anslag er bruttoanslag, i den forstand at vi ikke har sett på i hvilken grad alternative redningsaksjoner som ville funnet sted uten Redningsselskapets innsats.
I tillegg til å belyse Redningsselskapets samfunnsnytte viser rapporten at:
Redningsselskapet er relativt effektivt drevet sammenliknet med en statlig overtakelse: Redningsselskapet er relativt effektivt drevet, og en alternativ statlig organisering ville ha vært kostbar. En statlig overtakelse av Redningsselskapets virksomhet ville innebære et effektivitetstap for samfunnet på totalt 163,4 millioner kroner i året. Statens årlige provenykostnad ville da ha ligget på 494,5 millioner kroner.
Redningsselskapet mottar betydelig arbeidsbidrag og kapitaldonasjoner: Samlet mottar Redningsskapet donasjoner på 165,7 millioner kroner i året brutto. Netto ligger donasjonene til Redningsselskapet på 145,1 millioner kroner, der man trekker kostnader knyttet til innsamling og opplæring av frivillige.
Behov for styrking av sjøberedskapen: Stadig økende trafikk til sjøs og relativt lave bevilgninger til sjøsikkerhet enn til veisikkerhet tyder på et vesentlig behov for styrking av sjøsikkerheten i Norge.
Vennligst ta kontakt med Rasmus Bøgh Holmen ved spørsmål om rapporten.