Verdien av gode råd – Rådgivernæringens størrelse og betydning i Norge
Menon Economics har gjennomført en verdiskapingsanalyse av rådgivernæringen i Norge.
På oppdrag fra Abelia har Menon Economics gjennomført en verdiskapingsanalyse av rådgivernæringen i Norge. Hensikten med prosjektet har vært å vise spekteret av aktører i rådgivernæringen, fra juridiske til tekniske rådgivningstjenester, og for første gang dokumentere deres samlede betydning for norsk økonomi.
De elleve bransjene som utgjør næringen omsatte for 200 milliarder kroner i 2016, har til sammen rundt 110 000 ansatte og står for seks prosent av verdiskapingen i privat næringsliv i Norge. Det private næringslivet er rådgivernes største kunde, hvorav bygg og anlegg, handel og finans kjøper mest rådgivningstjenester. Om lag 10 % av rådgivernes leveranser går til offentlig sektor.
Rådgivernes største verdi er deres kompetanse. En spørreundersøkelse om næringslivets kjøp av rådgivningstjenester besvart av 1229 bedrifter bekrefter dette. Som viktigste grunn til å kjøpe rådgivningstjenester oppgir bedriftene at det ikke er hensiktsmessig å ha all type fagkompetanse internt og at «oppgaver løses mer effektivt» og «ny kunnskap tilføres». Ved å tilby sin kunnskap om beste praksis på tvers av næringer og sektorer, pollinerer rådgiverne næringsliv og offentlig sektor med viktig kompetanse og bidrar til omstilling og eksport.
År: 2017
Forfatter: Kristina Wifstad, Ole Magnus Stokke, Erland Skogli