Produktivitets- og verdiskapingsvirkninger av Hordfast
Den planlagt utbyggingen av E39 mellom Os og Stord vil senke reisetiden mellom Bergen og Haugesund fra 3 timer til 1,5 timer. Prosjektet er beregnet til å bli svært samfunnsøkonomisk lønnsomt, til tross for at det blant annet innebærer en kostbar 5km lang bro over Bjørnafjorden. I en ny analyse peker Menon Economics på at utbyggingen kan utløse betydelige produktivitetsforbedringer. Slike virkninger, gjerne omtalt som netto ringvirkninger eller mernytte, telles ikke med i nytten i den alminnelige samfunnsøkonomiske analysen, men kommer i tillegg.
Produktivitetforbedringen vil bidra til at Hordfast, som allerede anslås å bli svært lønnsomt for samfunnet, blir enda mer lønnsom. Ved hjelp av makromodellen NOREG estimerer vi at om lag 40 prosent av gevinsten vil tilfalle andre deler av landet enn de direkte berørte fylkene Rogaland og Hordaland. Analysen er utarbeidet på oppdrag for Hordfast AS.
År: 2019
Forfatter: Peter Aalen, Alexander Wasskog Aamo, Heidi Ulstein, Annegrete Bruvoll