Effektanalyse av X Games 2016 i Oslo
X Games er et internasjonalt actionsports-arrangement eid av amerikanske ESPN. Det har blitt avholdt hvert halvår siden 1995. I år var Oslo for første gang vertskap for X Games i regi av produksjonsselskapet SAHR, TV2 og ESPN. Menon Economics AS har på oppdrag for SAHR Productions evaluert X Games Oslo 2016.
X Games Oslo fikk gode tilbakemeldinger fra både utøvere og publikum. 90 prosent av utøverne vurderer X Games Oslo like bra eller bedre enn andre lignende arrangement, mens publikum vurderer både helhet og organisering positivt.
X Games Oslo synes å ha god støtte blant byen befolkning. Til tross for negativ presseomtale i forkant av arrangementet, var 4 av 5 byens innbyggere positive til arrangementet både før og etter arrangementsuken. Arrangøren får også gode skussmål for sitt engasjement for lokalmiljøet rundt Tøyenparken. Arrangøren ga gjennom prosjektet «Ø på snø» 800 ungdommer gratisbilletter til arrangementene på Tøyen, ski- og snowboardopplæring på Tryvann, og gratis leie av utstyr.
Arrangementet vurderes til å passe godt til Osloregionens vedtatte profileringsstrategi. Vi har analysert Oslos oppmerksomhet over tid og sammenlignet arrangementet med Skiskytter-VM. Vi finner at X Games Oslo har gitt eksponering av Oslo mot unge mennesker, særlig gjennom sosiale medier.
Rapporten kan lastes ned her.