Menon har på vegne av Trøndelag Reiseliv utredet en mulig sammenslåing av Trøndelag Reiseliv og Visit Trondheim. Vi har både vurdert hva en eventuell sammenslåing vil bety for reiselivsaktører i Trøndelag og hva som vil være hensiktsmessig drifts- og inntektsmodell, eierskap og styring for et eventuelt nytt selskap.
Visit Trondheim og Trøndelag Reiseliv er henholdsvis destinasjonsselskap og landsdelsselskap og befinner seg på ulike nivå i organisasjonsapparatet. Samtidig har organisasjonene likheter i formål, kompetanse og oppgaver. Menons konklusjon er at det er større fordeler enn ulemper knyttet til sammenslåing, gitt at man klarer å organisere det nye selskapet på en hensiktsmessig måte. Vi foreslår at det nye selskapet tre adskilte virksomhetsområder med ulike finansieringsmodeller.
Profil Trøndelag - Fellesgoder for hele landsdelen
Næring Trøndelag - tjenester for medlemsbedrifter i Trondheim
Prosjekt Trøndelag - salg av tjenester til bedrifter og destinasjonsselskap
Vi mener at offentlige midler til fellesgoder skal gå til Profil Trøndelag, inntekter fra medlemsbedrifter i Trondheim går til Næring Trondheim, mens Prosjekt Trondheim finansieres av inntekter knyttet til hvert prosjekt.
Trykk her for å laste ned rapporten.