Grønn maritim – status for omsetning, verdiskaping og sysselsetting
Menon Economics har på oppdrag for et konsortium bestående av Norges Rederiforbund, Klima- og miljødepartementet, Eksfin, Enova, Innovasjon Norge, Norges forskningsråd og NCE Maritime Cleantech kartlagt norsk maritim nærings grønne omstilling. Mer konkret har vi beskrevet og analysert norske rederiers implementering av lav- og nullutslippsløsninger, faktiske CO2-utslipp og hvordan dette henger sammen med næringens verdiskaping og sysselsetting.
Norge har, sammen med flere andre land, sagt at nullutslipp i 2050 er nødvendig for at internasjonal skipsfart skal bidra til å nå Parisavtalens temperaturmål. Det innebærer at hele verdensflåten må gå over til nullutslippsteknologier. I dag har kun 0,1 prosent av alle fartøy nullutslippsteknologi. Med andre ord har dekarboniseringen av verdensflåten bare så vidt startet. Norge ligger i front både på rederi- og skipsbyggingssiden, men også i Norge er det en lang vei å gå før utslippskravene vil nås. Målt i CO2-utslipp per nautiske mål har den norskeide flåten 20 prosent lavere utslipp enn tilsvarende skip i verdensflåten. 62 prosent av verdiskapingen og 65 prosent av sysselsettingen i norske rederier foregår i bedrifter med lavere utslippsintensitet enn det internasjonale gjennomsnittet.
Rapporten kan du laste ned her.