Hva nå – digitaliseringens innvirkning på norsk musikkbransje
På oppdrag for Kulturdepartementet har Menon i samarbeid med BI:CCI kartlagt, analysert og vurdert digitaliseringens innvirkning på den norsk musikkbransje. Vår analyse viser at digitalisering har skapt en gjennomgripende internasjonalisering av musikkbransjen. Styrkeforholdet i verdikjeden for innspilt musikk er forskjøvet fra plateselskapene og distributørene til leverandører av strømmetjenester, slik som Spotify og YouTube. Dette utfordrer norsk musikk spesielt fordi norske lyttere hører mindre på norsk musikk og mer på utenlandsk gjennom disse globale tjenestene. Norskandelen av omsetningen i det norske markedet for innspilt musikk har sunket markant siden lanseringen av Spotify i 2008. og selv om totalomsetningen for musikk har økt, har verdien av norsk musikk falt siden 2010. Samtidig gir strømmetjenestene store muligheter ved at norske opphavere og utøvere får tilgang til et globalt marked. Flere artister, særlig innenfor populærmusikksegmentet har utnyttet disse mulighetene og når ut til et internasjonalt publikum.
Rapporten kan lastes ned her.