Hopp til innhold

Konkurranseøkonomisk analyse av NRKs nyhets-og aktualitetstilbud på nett i tre utvalgte markeder

Av Menon Economics

2018 32 2 jpg
Menon Economics har på oppdrag for Medietilsynet gjennomført en konkurranseøkonomisk analyse av NRKs nyhets- og aktualitetstilbud på nett i det nasjonale markedet, i Hordaland og i Sogn og Fjordane. Formålet har vært å analysere de konkurransemessige virkningene av NRKs tilstedeværelse i disse markedene og om konkurransen fra NRK eventuelt bidrar til økt konsumentvelferd og et større mediemangfold. Ved å gjennomføre flere empiriske analyser finner vi at NRKs tilstedeværelse bidrar til ytterligere konkurranse i de markedene vi har analysert, og at NRK dermed også påvirker de kommersielle aktørene. Våre analyser indikerer likevel ikke at dette har medført vesentlige konkurransebegrensende virkninger og negative effekter på mediemangfoldet i disse markedene. Rapporten kan lastes ned her.

Aktuelt