
Mobbing i grunnskolen resulterer i varig utenforskap
Av Menon Economics

Mobbing i grunnskolen kan ha alvorlige konsekvenser for ofrene. Konsekvensen kan være psykiske helseproblemer, svekkede skoleprestasjoner og sosiale ferdigheter, varig utenforskap og selvmord.
Til tross for flere tiltak for å redusere mobbing i grunnskolen, har elevene gjennom elevundersøkelsen til Utdanningsdirektoratet rapportert om en betydelig økning i mobbing fra 2021 til 2024. I perioden fra 2022 til 2025 oppga 10,5 prosent av elever fra 5. til 10. trinn å bli mobbet 2-3 ganger i måneden eller oftere.
En svensk studie anslår at 10 prosent av de som mobbes får varige konsekvenser i voksenlivet. Legger vi til grunn forutsetningene i den svenske studien finner vi at den samfunnsøkonomiske kostnaden av mobbing på varig utenforskap for elever som går i 5.-10.-trinn i dag utgjør 16 milliarder kroner.
Den svenske studien er tydelig på at forutsetningene som er lagt til grunn er konservative. Med mer realistiske forutsetninger finner vi at denne kostnaden utgjør mellom 25 og 65 milliarder kroner.
Oppdraget er gjennomført for Voksne for Barn.
Kontaktperson:
