
Ny analyse viser betydelige gevinster av ny E39 i Agder og Rogaland
Av Menon Economics

Bilde: Nye Veier AS
Veiutbygging av E39 mellom Kristiansand og Stavanger vil halvere reisetiden mellom Kristiansand og Stavanger, og vil gi betydelig færre drepte og skadde på en ulykkesutsatt strekning. Dette bidrar til at det er det mest lønnsomme veiprosjektet i nasjonal transportplan.
Mens det jevne veiprosjekt i Norge vil føre til et netto tap for samfunnet på om lag 78 øre per investerte krone, så vil Nye Veiers to prosjekter E18/E39 Ytre ring – Kristiansand og E39 Lyngdal-Ålgård medføre en netto gevinst for samfunnet på hele 2,5 milliarder 2024-kroner over veienes levetid. Dette tilsvarer en gevinst på 7 øre per investerte krone.
En bedre vei mellom Kristiansand og Stavanger vil i seg selv kunne gi store økonomiske gevinster i form av spart reisetid og færre ulykker. Veien vil bidra til at privatpersoner kan spare 3 millioner timer i spart reisetid i løpet av et går. Godstrafikken vil kunne spare omtrent 800 tusen timer i året.
Ny E39 vil kunne gi 210 færre drepte og hardt skadde på strekningen over 75 år
I tillegg vil næringslivet i regionen kunne nyte godt av tett samarbeid med hverandre. Dersom det i tillegg til ny vei legges ned en målrettet innsats for bedre samhandling, kan det komme ytterligere gevinster i form av økt produktivitet i næringer der Agder og Rogaland har en betydelig konsentrasjon av bedrifter med komplementære ressurser og kompetanse.
Rapporten ble lansert og presentert av senior manager Peter Aalen på E39-konferansen i Kvinesdal 7. mars for fullsatt sal. Prosjektet er gjennomført på oppdrag fra E39-nettverket Agder og Rogaland.
Kontaktperson:
