Hopp til innhold

Ny metodikk viser at skredsikker Arna-Voss vil spare reisende for ulemper tilsvarende 3 mrd. kroner

Av Menon Economics

2025 54

Fellesprosjektene på E16 og Vossabanen Arna-Stanghelle-Voss vil redusere skredrisikoen trafikantene utsettes for betraktelig. Menon har beregnet reduksjonen i trafikantenes ubehag ved skredrisiko. Ved å verdsette ubehaget korrigerer vi at eksisterende samfunnsøkonomiske analyser har underestimert samfunnets nytte av prosjektene, ved å utelate denne virkningen.

3 mrd. kroner ekstra velferdsgevinst for utbygging av konsept 5 for hele Arna-Voss
1,4 mrd. kroner ekstra velferdsgevinst for utbygging av konsept 5 for delstrekning Arna-Stanghelle
1,6 mrd. kroner ekstra velferdsgevinst for utbygging av konsept 5 for delstrekning Stanghelle-Voss

Vi beregner at full utbygging av konsept 5 på vei og bane mellom Arna og Voss er forventet å gi en samlet velferdsgevinst fra redusert ubehag ved skredrisiko på 3 milliarder 2025-kroner. Gevinsten fordeler seg omtrent likt mellom delstrekningene Arna-Stanghelle og Stanghelle-Voss, med en forventet gevinst på 1,4 milliarder kroner for Arna-Stanghelle og 1,6 milliarder kroner for Stanghelle-Voss. Virkningen er større for reisende på vei og enn for reisende på bane.

Menon har over flere år vært sterkt bidragsytende til å utforme metodikken for hvordan ubehag ved skredrisiko bør beregnes som prissatt virkning, gjennom en rekke forsknings- og metodeoppdrag på vegne av Norges forskningsråd, Nye Veier, Statens Vegvesen og NTP. Det er nå konsensus blant transportøkonomiske miljøer, og i transportvirksomhetene, om at virkningen bør verdsettes og at metodikken vi har benyttet i denne rapporten bør benyttes i fremtidige samfunnsøkonomiske analyser av tiltak som påvirker skredfare.

Aktuelt