Nytten av utbedret E10 Svolvær-Leknes høyere enn tidligere antatt
På oppdrag for Lofotrådet har Menon Economics gjennomført en vurdering av andre samfunnsmessige virkninger ved en utbedring av Lofotens hovedsfartsåre E10, samt gjennomført forenklede samfunnsøkonomiske nytteberegninger med oppdatert faktagrunnlag. Det analyserte konseptet tilsvarer konsept 4 fra KVU Fiskebøl-Å (Statens Vegvesen, 2015), men utredningen begrenser seg til å se på strekningen mellom Lofotens to største byer, Svolvær og Leknes.
Dagens E10 mellom Svolvær og Leknes er svingete, smal og vær- og vindutsatt, i tillegg til å ha kapasitetsproblemer i turistsesongen. Konsept 4 fra KVUen bidrar til å redusere reisetiden fra 65 til 40 minutter og -avstanden med om lag 16 km. Både sjømat- og reiselivsnæringen i Lofoten har hatt sterk vekst siden 2014. Dette har bidratt til langt sterkere trafikkvekst på E10 mellom Svolvær og Leknes 2013-2019 enn det som ble forutsatt i KVUen. Ved hjelp av en forenklet metode anslår vi at nytten av en slik utbygging vil bli mellom 0,9 og 1,9 mrd kroner høyere enn det opprinnelige estimatet, som følge av at trafikkveksten har vært, og potensielt kan fortsette å være, sterkere enn antatt i KVUen. Vårt mest konservative anslag legger til grunn fremtidig trafikkvekst som i KVUen, men tar høyde for den sterke historiske trafikkveksten i perioden 2013-2019.
Vi har i tillegg vurdert den faglige kvaliteten på tidligere utredninger av hvilke produktivitetsvirkninger, også kalt netto ringvirkninger, utbyggingen kan utløse og kommer til at det beste eksisterende estimatet er at den vil skape en verdiskapingsgevinst 320 millioner kroner (nåverdi over 40år). Vi har i tillegg vurdert hvilke samfunnsøkonomiske virkninger en innkorting av vegen vil kunne ha innenfor samfunnsområdene helse og beredskap, utdanning og sivilsamfunnet i regionen.
Trafikkgrunnlaget har endret seg dramatisk og både modellrammeverk og verdsettingsfaktorer til bruk i samfunnsøkonomiske analyser innen samferdselstiltak har blitt oppdatert siden KVU for strekningen ble utarbeidet. Rapportens hovedkonklusjon er derfor at vi anbefaler at det gjennomføres en ny og fullstendig samfunnsøkonomisk analyse med oppdatert trafikkgrunnlag, før det fattes en endelig avgjørelse om konsept for utbedring av E10. Dette for å sikre at beslutningen tas på best mulig grunnlag.
Rapporten ble revidert i juli 2020, slik at de forenklede nytteberegningene tar høyde for nye verdsettingsfaktorer for tid, trafikkvekst for 2019 og ny og forbedret beregningsmodell.
Revidert rapport fra Menon kan lastes ned her. Kontaktperson i Menon er Peter Aalen.