Produktivitet i norsk reiseliv – Interne og eksterne stordriftsfordeler gir produktivitetsvekst
I «Produktivitet i norsk reiseliv» gjennomgås reiselivsnæringens langsiktige produktivitetsutvikling sammenlignet med andre næringer i Norge og reiselivet i utlandet. Sentrale sammenhenger mellom næringens produktivitet og egenskaper ved bedrift, næring, bedriftenes omgivelser gjennomgås og drøftes nærmere.
De lange linjene i nasjonalregnskapet fra 1970 til i dag viser at arbeidsproduktiviteten i reiselivsnæringen karakteriseres av at næringens arbeidsproduktivitet har vært svak, men at etterspørselen etter reiselivstjenester har økt og at store pris- og kvalitetseffekter trekker produktiviteten opp. Sterkere vekst i reiselivspriser enn andre priser har derfor bidratt til at bruttoproduktet per årsverk i løpende priser har vært på linje med resten av næringslivet.
Produktivitetsvariasjoner i reiselivsnæringen knytter seg til egenskaper ved bedriftene, deres beliggenhet og bruk av arbeidskraft. Vi finner at særlig stordriftsfordeler innad i bedriftene og egenskaper ved det lokale markedet er viktige for produktivitet i reiselivsnæringen. Interne stordriftsfordeler gjør at større bedrifter generelt sett er mer produktive enn mindre bedrifter. Samtidig utnyttes stordriftsfordelene også eksternt mellom bedrifter i områder med mye reiseliv, særlig i byer og ved spesialiserte reisemål.
Publikasjonen kan lastes ned her.
Ved eventuelle spørsmål om rapporten, ta kontakt med Endre Kildal Iversen eller Erik Jakobsen.