Hopp til innhold

Konkurranseøkonomisk analyse

Rapport

Av Erland Skogli, Leo Andreas Grünfeld, Anders Myklebust, Lars Stemland Eide, Anders Helseth, Håvard Baustad

2018 32
Menon Economics har på oppdrag for Medietilsynet gjennomført en konkurranseøkonomisk analyse av NRKs nyhets- og aktualitetstilbud på nett i det nasjonale markedet, i Hordaland og i Sogn og Fjordane. Formålet har vært å analysere de konkurransemessige virkningene av NRKs tilstedeværelse i disse markedene og om konkurransen fra NRK eventuelt bidrar til økt konsumentvelferd og et større mediemangfold. Ved å gjennomføre flere empiriske analyser finner vi at NRKs tilstedeværelse bidrar til ytterligere konkurranse i de markedene vi har analysert, og at NRK dermed også påvirker de kommersielle aktørene. Våre analyser indikerer likevel ikke at dette har medført vesentlige konkurransebegrensende virkninger og negative effekter på mediemangfoldet i disse markedene.

Andre prosjekter