Er veien lykken – eller er det et potensial for verdiskaping langs Nasjonale turistveger i Fjord Norge
På oppdrag fra NCE Fjord Tourism har Menon kartlagt muligheten for verdiskaping i forbindelse med Nasjonale turistveier i FjordNorge. I rapporten har vi sett nærmere på de fire mest populære turistveiene på Vestlandet. Gjennom intervjuer med turistnæringen i Tyskland og Storbritannia og en større intervjuundersøkelse i de samme landene, har vi undersøkt grunnlaget for henholdsvis «naturbaserte aktiviteter», «kulturelle opplevelser» og «rundreise i FjordNorge på sommeren, med besøk på de Nasjonale turistvegene». Konklusjonen er at det er et potensial for økt kommersialisering av produkter langs turistveiene, og samlet verdiskapingspotensial er beregnet til 114 millioner kroner. For å lykkes kreves det profesjonalisering, integrering og kommersialisering av turistnæringen langs turistveiene.
Year: 2014
Author(s): Erik W. Jakobsen, Christian Svane Mellbye