Evaluering av Sjømatrådet
På oppdrag for Nærings- og fiskeridepartementet (NFD) har Menon Business Economics gjennomført en evaluering av Norges sjømatråd, deres måloppnåelse, effektivitet og relevans.
Evalueringen viser at Sjømatrådet i hovedsak har utført oppgavene sine godt. De mest kontroversielle vurderingene er knyttet til i hvilken grad Sjømatrådets oppdrag fremdeles er relevant. Hovedsakelig gjelder dette behovet for generisk markedsføring av norsk sjømat, herunder omfanget og innretningen av den generiske markedsføringen. Mer spesialiserte og differensierte markeder har ført til økende grad av produktdifferensiering i deler av næringen. Konsolideringer i næringen har også ført til større, færre og mer internasjonale bedrifter. Dette er utviklingstrekk som trekker i retning av redusert behov for og nytte av generisk markedsføring. Utviklingen langs disse parameterne varierer mellom bransjene. I bransjene pelagisk og til en viss grad laks og ørret tilsier endringene i næringsstrukturen og graden av produktdifferensiering at argumentene for behovet og nytten av generisk markedsføring har blitt svakere.
Year: 2014
Author(s): Erik W. Jakobsen, Heidi Ulstein, Sveinung Fjose, Kristina Wifstad