Norsk reiseliv før, under og etter pandemien
Denne rapporten beskriver utviklingen i næringen før, under og etter pandemien. Årene frem til pandemiens utbrudd var preget av sterk vekst, særlig i utenlandsmarkedene. Interessen for naturbaserte opplevelser i Norge var stor, og næringen utviklet stadig nye attraktive tilbud, ikke minst knyttet til lokalprodusert mat og drikke.
I pandemiens første fase stoppet norsk reiseliv i praksis helt opp. Utenlandsmarkedene forsvant, og yrkesmarkedet var kraftig redusert. Næringens samlede omsetning falt med 24 prosent – etter sammenhengende vekst i 20 år. Eksportinntektene stupte, trolig med om lag 70 prosent. Tross det dramatiske fallet, ble 2020 bedre enn forventet, både med henblikk på omsetning og lønnsomhet.
Year: 2021
Author(s): Erik W. Jakobsen, Endre Kildal Iversen, Live Nerdrum, Mathie Rødal