Utredning av en mulig sammenslåing av Trøndelag Reiseliv og Visit Trondheim
![Utredning av en mulig sammenslåing av Trøndelag Reiseliv og Visit Trondheim](https://www.menon.no/wp-content/uploads/sluttrapport-sammenslaing-av-trondelag-reiseliv-og-visit-tr.jpg)
Menon har på vegne av Trøndelag Reiseliv gjennomført utredet en mulig sammenslåing av Trøndelag Reiseliv og Visit Trondheim. Vi har både vurdert hva en eventuell sammenslåing vil bety for reiselivsaktører i Trøndelag og hva som vil være hensiktsmessig drifts- og inntektsmodell, eierskap og styring for et eventuelt nytt selskap.
Visit Trondheim og Trøndelag Reiseliv er henholdsvis destinasjonsselskap og landsdelsselskap og befinner seg på ulike nivå i organisasjonsapparatet. Samtidig har organisasjonene store likheter i formål, kompetanse og oppgaver. Menons konklusjon er at det er større fordeler enn ulemper knyttet til sammenslåing, gitt at man klarer å organisere det nye selskapet på en hensiktsmessig måte. Vi foreslår at det nye selskapet skal ha tre adskilte virksomhetsområder med ulike finansieringsmodeller.
1) Profil Trøndelag – fellesgoder for hele landsdelen
2) Næring Trondheim – tjenester for medlemsbedrifter i Trondheim
3) Prosjekt Trøndelag – salg av tjenester til bedrifter og destinasjonsselskap
Vi mener at offentlige midler til fellesgoder skal gå til Profil Trøndelag, inntekter fra medlemsbedrifter i Trondheim går til Næring Trondheim.
År: 2015
Forfatter: Tori Haukland Løge, Endre Kildal Iversen, Erik W. Jakobsen